Zelfassessment

Gebruikte instrumenten

Om erachter te komen wat mijn kwaliteiten en valkuilen zijn heb ik gebruik gemaakt van twee zelfassessment-instrumenten. Het eerste instrument die ik heb gebruikt is de SWOT-analyse (Van Dijk, 2024). Deze is te vinden in de afbeelding hieronder. Hieruit blijkt dat mijn sterktes onder andere empathie, communicatieve vaardigheden en doorzettingsvermogen zijn. Ik merk dat ik hier al vaardig in ben tijdens sociale gelegenheden, maar ik zou hier graag nog meer over willen op het verpleegkundig gebied. Mijn zwaktes zijn op dit moment zelfvertrouwen, stressmanagement en problemen met prioriteiten stellen. Ik kan regelmatig denken dat ik te weinig kennis heb als verpleegkundige of dat ik nog niet goed ben in de verpleegkundige handelingen. Hier zou ik ook nog graag aan willen werken. Kansen voor mij zijn het kunnen werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling, innovatieve projecten en leiderschapsontwikkeling. Als ik opgaven krijg die hiermee te maken hebben kan ik werken om mijn zwakte wat sterker te maken. Bedreigingen kunnen voor mij emotionele belastbaarheid, concurrentie en druk en onverwachte veranderingen zijn. Deze kunnen mijn zwaktes erger maken. Ik moet dus de komende tijd gebruik maken van mijn sterktes en kansen om mijn persoonlijke ontwikkeling optimaal te maken. Op deze manier kan ik mij ontwikkelen tot een gekwalificeerde verpleegkundige die zelfvertrouwen heeft, tegen stress kan, empathisch is en communicatief vaardig is.



Als tweede instrument heb ik onderzocht wat mijn leerstijl is aan de hand van een online test (123 Test, z.d.). Hieruit is gebleken dat ik een praktische leerstijl heb. Dit houdt in dat ik het liefste leer door te doen. Het betekent ook dat ik hou van duidelijkheid. Ik leer het beste als de leerstof concreet en helder is. Ik merk dat ik mij hier heel goed in kan vinden. Ik loop snel vast als een opdracht onduidelijk is en ik stel niet snel vragen. Ik merk dat ik hier op stage een stuk minder last van heb, omdat ik dan bezig ben en leer door handelingen uit te voeren. Als verpleegkundige vind ik het belangrijk om een praktische leerstijl te hebben. Ik loop erg veel stage, waardoor ik erg veel leer in de praktijk. Door de praktische leerstijl kan een ontwikkelpunt wel zijn om ook te blijven leren. Veel kennis verkrijg ik op school en niet alleen maar in de praktijk. Het is dus belangrijk om mij ook goed te blijven focussen op school en niet alleen maar te richten op stage. Op deze manier kan ik later een verpleegkundige worden die weet wat hij doet in de praktijk, maar ook genoeg kennis heeft verzameld op school om goed klinisch te redeneren en verpleegkundig leiderschap te tonen. 

Roan Mulder (1011895)
Hogeschool Rotterdam
Leven Lang Leren 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin
Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren en te beveiligen, en om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieƫn in of uit en sla de selectie op.