Deskundigheidsbevorderende activiteiten

Op basis van mijn SWOT-analyse en de leerstijltest heb ik gekozen voor verschillende activiteiten die mij ondersteunen in het ontwikkelen van mijn kwaliteiten en in het versterken van mijn ontwikkelpunten. 

Om te werken aan mijn zelfvertrouwen heb ik gekozen voor de workshops voeding en farmacologie. Ik had het gevoel dat ik over deze onderwerpen nog kennis miste en ik wilde hier graag nog meer over leren. Dit zou mijn zelfvertrouwen als verpleegkundige kunnen bevorderen. Ik heb ook gekozen voor de workshop gespreksvoering. Dit heb ik gedaan omdat mijn kwaliteiten op dit moment ook liggen in gespreksvoering, maar dan tijdens sociale gelegenheden. De verpleegkundige gespreksvoering vond ik nog wat lastig en was ik nog onzeker over. Ik hoopte dat ik mijn sterktes tijdens deze workshop kon inzetten, om op die manier zelfverzekerder te kunnen worden in de verpleegkundige gespreksvoering. Ik kon tijdens workshop ook mijn praktische leerstijl inzetten. 

Een externe activiteit die ik heb gedaan is het volgen van de module slaap in Brightspace. Deze heb ik gedaan, omdat ik merkte dat mijn slaapritme verstoord werd door twee van mijn ontwikkelpunten: stressmanagement en problemen met prioriteiten stellen. Ik merkte dat ik vaak niet goed kon slapen doordat ik stress had en slaap niet als een prioriteit stelde. Ik hoopte door deze module te volgen dit te kunnen verbeteren. Een andere externe activiteit die ik heb gevolg is het meelopen met een KNO-arts op de SEH. Dit heb ik gedaan, omdat ik hier goed mijn praktische leerstijl kon inzetten om nieuwe kennis op te nemen. Door de nieuwe kennis op te nemen hoopte ik ook meer zelfvertrouwen op te bouwen en hiermee te werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling. 


Workshops

Voeding

Tijdens deze workshop heb ik geleerd over de invloed van voeding op het herstelproces van de patiënt. Ik heb geleerd over verschillende voedingsstoffen, vitamines en mineralen en wat deze doen met het menselijk lichaam. Ik weet nu dat voeding erg veel kan betekenen voor een patiënt en daarmee ook voor het verpleegkundig beroep. Hiermee past deze workshop bij een leven lang leren. Deze workshop heeft ervoor gezorgd dat ik meer kennis heb over voeding, waardoor mijn onzekerheid is vermindert en mijn persoonlijke ontwikkeling gegroeid. Door deze workshop kan ik verpleegkundig leiderschap tonen door aanbeveling te doen over bepaalde voeding. Ik zou de patiënt voorlichting kunnen geven over de soort voeding die hij of zij nodig heeft voor het herstelproces. Ook zou ik verpleegkundig leiderschap kunnen tonen door de diëtist in te schakelen wanneer ik merk dat mijn kennis niet genoeg is om de patiënt te helpen.

Farmacologie

In deze workshop heb ik geleerd over de werking van verschillende soort medicijnen. Ik heb verdieping gekregen over de manier waarop het lichaam reageert op medicatie en hoe medicatie wordt verwerkt in het lichaam. Ook heb ik kennis gekregen over interacties tussen medicatie en verschillende toedieningsvormen. Door het volgen van deze workshop heb ik een duidelijker beeld gekregen waarom patiënten bepaalde medicatie krijgen en hoe dit dan werkt. Dit heeft het klinisch redeneren voor mij vergemakkelijkt en daarom past deze workshop bij een leven lang leren en mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik zou de patiënt ook meer informatie kunnen geven over de reden waarom ze bepaalde medicatie krijgen, de werking ervan en wat voor medicatie het is. Hiermee toon ik verpleegkundig leiderschap aan. Ook zou ik nu meer met de artsen kunnen overleggen over medicatie, waarmee ik een leidende rol aanneem in het zorgproces van de patiënt. 

Gespreksvoering

Tijdens deze workshop heb ik meer kennis gekregen over het beantwoorden van lastige levensvragen van patiënten. Ik heb geleerd over het principe van schokbrekers en verdieping gekregen over de basis gespreksvaardigheden. Ook heb ik geleerd over het gebruik van Advanced care planning in de praktijk. Ik heb een casus die ik zelf ben tegengekomen in de praktijk uitgewerkt en gedeeld met medestudenten. De casus van een andere student hebben wij samen met een docent uitgebreid behandeld en meerdere opties van gespreksvoering besproken. Dit heeft mij erg geholpen om mijn kwaliteiten nog meer in te zetten en nu te gebruiken bij verpleegkundige gespreksvoering. Ik heb ook nieuwe inzichten verkregen die ik kan gebruiken bij komende casussen in de praktijk, waardoor deze workshop past bij een leven lang leren. Door deze workshop kan ik verpleegkundig leiderschap tonen door lastige gesprekken met patiënten aan te gaan en door te hebben wanneer ik een leidende rol moet aannemen in het gesprek of de patiënt juist een leidende rol moet geven. 

Externe activiteiten

KNO-arts

Tijdens mijn stage op de SEH in Berlijn heb ik een dagdeel meegelopen met de KNO-arts om kennis te maken met de handelingen die een arts daar uitvoert. Tijdens deze dienst heb ik meerdere patiënten gezien met verschillende medische problemen. De KNO-arts heeft mij veel uitleg gegeven over deze medische problemen, zoals de oorzaak ervan en hoe het opgelost kan worden. Ook heeft hij mij verschillende handelingen laten zien en mocht ik hem assisteren tijdens deze handelingen. 

Ik heb door dit dagdeel veel nieuwe kennis tot mij mogen nemen die ik ook kan gebruiken in andere soortgelijke situaties. Op deze manier paste deze dag voor mij bij een leven lang leren. Ik kan door mijn verkregen kennis nu patiënten voorlichting geven over hun medische problemen en hoe dit eventueel opgelost kan worden. Op deze manier zou ik verpleegkundig leiderschap kunnen toepassen. Door mee te lopen met de KNO-arts is mijn enthousiasme om met nog meer verschillende vakgebieden mee te lopen gegroeid. Ik ben erachter gekomen dat ik nog zoveel kan leren en dat ik deze informatie op zoveel verschillende situaties kan toepassen. Dit heeft mij geholpen in mijn professionele ontwikkeling en past ook bij een leven lang leren. 

Module slaap

Tijdens mijn tijd in Berlijn kwam ik erachter dat mijn slaapritme niet optimaal was en dat ik hier veel last van had. De dagdiensten in Berlijn begonnen om 6:00, waardoor ik om 4:00 moest opstaan. Dit was erg vroeg en ik was het niet gewend om vroeg te gaan slapen. Door deze module heb ik verschillende handvaten gekregen om te werken aan mijn slaapritme. Ik heb tips gekregen die ik kon uitproberen en ik heb er ook een paar gevonden die mij echt hielpen. Zo was een tip om overdag niet in bed te liggen, omdat je brein dan denkt dat het midden in de nacht is, waardoor je in de avond niet snel in slaap valt. Hier heb ik aan gewerkt en ik merkte inderdaad dat ik in de avond sneller in slaap viel. Hierdoor had ik overdag meer energie en kon ik mij beter concentreren op mijn werk. Ik ben erachter gekomen dat er nog veel meer tips bestaan voor een beter slaapritme en dat ik deze altijd kan opzoeken en uitproberen. Ik blijf dus leren over mijn slaapritme en daarom paste deze module bij een leven lang leren. Veel patiënten hebben ook last van een slecht slaapritme, wat hun herstelproces tegenhoudt. Doordat ik deze module heb gevolgd kan ik deze patiënten informatie geven over hun slaapritme en hoe zij deze kunnen verbeteren. Ook heb ik zelf gezocht naar deze module, gevraagd aan mijn docent of ik deze mocht volgen en of ze deze wilde aftekenen. Op deze manier heb ik verpleegkundig leiderschap getoond en kan ik dit tonen in de toekomst bij patiënten met een slecht slaapritme. 
Roan Mulder (1011895)
Hogeschool Rotterdam
Leven Lang Leren 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin
Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten functioneren en te beveiligen, en om je de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieën in of uit en sla de selectie op.